Ohjeet

Apua ja ohjeita

Kuvauksesta sopiminen

Miten teen tarjouspyynnön?

Tarjouspyynnön voi jättää puhelimitse, sähköpostitse tai www-sivujemme kautta. Löydät yhteystietomme Ota yhteyttä -osiosta. Tulemme myös mielellämme paikan päälle esittelemään kuvavalikoimaamme ja kartoittamaan kuvaustoiveenne ennen tarjouksen jättämistä.

Kuka vastaa kuvausjärjestelyistä koululla?

Yleensä koulu nimeää yhteyshenkilön omasta henkilökunnastaan. Toimitamme vastuuhenkilölle tarkat ja käytännönläheiset ohjeet, mitä kuvauspäivää varten on tehtävä. Ennen kuvauspäivää kuvaaja käy vielä vastuuhenkilön kanssa kuvaussuunnitelman läpi.

Milloin kuvataan?

Silloin, kun teille sopii! Pääsääntöisesti koulukuvaukset tehdään syyslukukauden aikana, mutta muukin ajankohta on mahdollinen.

Hinnat ja kustannukset

Mikä on järjestelypalkkio?

Järjestelypalkkio on korvaus siitä ylimääräisestä työstä, jonka kuvaus aiheuttaa koululle ja se kattaa tilavuokran, siivouksen ja muut käyttökulut. Korvaus maksetaan rahana tai se annetaan hyvityksenä osittain tai kokonaan kuvien hinnassa. Opetushallituksen ohjeen mukaan järjestelypalkkio ei saa olla tavaraa, eikä sitä tule sisällyttää kuvaussopimukseen siten, että siitä tulisi koulun henkilökunnalle, oppilaille tai heidän huoltajilleen henkilökohtaista etua.

Miksi sama kuvapaketti voi olla erihintainen eri kouluissa?

Kuvapaketin lopulliseen hintaan vaikuttavat koulun koko, sopimuksen kesto ja järjestelykorvauksen maksutapa. Jos järjestelykorvaus siirretään osittain tai kokonaan alennukseksi kuvapakettiin, on kuvapaketin hinta pienempi kuin tapauksissa, joissa järjestelykorvaus maksetaan rahana tilaajan tilille.

Ylös

Kuvaukset

Kuvataanko kaikki lapset?

Kuvaamme kaikki oppilaat, joilla on täytetty ja allekirjoitettu tilauslomake riippumatta siitä, tilaavatko huoltajat kuvia vai eivät.

Mitä tapahtuu, jos oppilas on kuvauspäivänä poissa koulusta?

Järjestämme paikkakunta- ja koulukohtaisia täydennyskuvapäiviä tarpeen mukaan.

Kuvien lunastaminen

Onko koulukuvien tilaaminen pakollista?

Tilausehtomme noudattavat kuluttajaviranomaisten suosituksia. Koulukuvien tilaamiseen ei liity minkäänlaista pakkoa. Ennen kuvausta huoltajat täyttävät tilauslomakkeet, jossa he valitsevat sarjan kuvatilauksen pohjaksi. Kuvauksen jälkeen huoltajat voivat kirjautua nettikauppaan ja muokata sarjaa vapaasti: lisätä tai poistaa tuotteita. Kaikilla tuotteillamme (poislukien digitaaliset kuvatuotteet) on 14 päivän palautusoikeus.

Ylös

Nettikauppaan kirjautuminen

Pitääkö minun käydä nettikaupassa, jotta saan koulu- tai päiväkotikuvat?

Ei. Nettikaupassa asiointi on vapaaehtoista. Nettikaupassa pystyy kuitenkin muokkaamaan tilausta vapaasti muokkausaikana. Mikäli et kirjaudu nettikauppaan muokkausaikana, saat kotiin nähtäväksi tilauslomakkeen mukaisen paketin. Kuvissa oleva ilme on tässä tapauksessa kuvaajan valitsema. Kaikilla tuotteillamme (poislukien digitaaliset kuvatuotteet) on 14 päivän palautusoikeus.

Miten pääsen nettikauppaan ensimmäisellä käyntikerralla?

Vieraillessasi nettikaupassa ensimmäistä kertaa sinun tulee rekisteröityä, jotta pystyt katselemaan kuvia ja muokkaamaan tilausta. Lähetämme sinulle joko käyttäjätunnuksen ja salasanan tai oppilaskoodin, jolla voit rekisteröityä (oppilaskoodia voi käyttää vain kerran). Syötä tiedot oikeisiin kenttiin. Olemme vieneet tietosi järjestelmään tilauslomakkeen perusteella. Tarkistathan, että tiedot ovat oikein, ennen kuin jatkat rekisteröitymistä. Nettikauppaan tarvitsee rekisteröityä vain kerran.

Miten kirjaudun nettikauppaan?

Voit kirjautua sisään syöttämällä sähköpostiosoitteesi ja salasanasi, olet valinnut rekisteröitymisessä vastaaviin kenttiin ja napsauttamalla Kirjaudu sisään. Oppilaskoodia voi käyttää vain kerran.

Otitte kuvat kaikista lapsistani. Näkyvätkö kaikkien lasten kuvat samassa paikassa?

Mikäli olet antanut kaikkiin tilauslomakkeisiin saman sähköpostiosoitteen, pystymme liittämään kaikkien lastesi tilaukset kyseiseen sähköpostiosoitteeseen. Tällä tavoin huoltajan tarvitsee rekisteröityä vain kerran. Mikäli nettikaupassa ei näy kaikkia jo kuvattuja lapsia, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Ylös

Evästeet

Tällä sivustolla käytetään väliaikaisia evästeitä eli istuntoevästeitä. Istuntoeväste on tekstitiedosto, joka häviää automaattisesti, kun selain suljetaan. Käytämme evästeitä sisäänkirjautumiseen sekä helpottamaan ja nopeuttamaan tilauskokemusta.

Kuinka otan käyttöön evästeet (cookies) ja Javascriptin webbiselaimessani?

Nettikaupassamme käytetään Javascriptiä ja evästeitä koulukuvatilauksen sujuvuuden ja tehokkuuden takaamiseksi.

Evästeet ja Javascript otetaan käyttöön eri tavoilla käytössä olevasta webbiselaimesta riippuen. Seuraavat linkit opastavat, miten eväste- ja Javascript-asetuksia hallitaan yleisimmissä webbiselaimissa.

Evästeet:
Internet Explorer: http://windows.microsoft.com/fi-fi/internet-explorer/delete-manage-cookies#ie=ie-11
Firefox: https://support.mozilla.org/fi/kb/evasteiden-paalle-ja-poiskytkeminen
Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=fi

Javascript:
Internet Explorer: http://support2.microsoft.com/gp/howtoscript/fi
Firefox: https://support.mozilla.org/fi/kb/javascript-asetukset?redirectlocale=en-US&redirectslug=JavaScript
Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/114662?hl=fi
Ylös

Tilauksen muokkaaminen

Mikä on timanttitilaus? Entä mikä on normaali tilaus?

Timanttitilaus on tilausomakkeeseen perustuva ensitilaus. Tilausta voi muokata muokkausaikana (ilmoitettu lähettämässämme viestissä).

Normaali tilaus on timanttitilauksen vahvistamisen tai muokkausajan umpeutumisen jälkeen tehty tilaus. Kaikki sukulaisten tekemät tilaukset ovat normaaleja tilauksia. Normaali tilaus ei korvaa timanttitilausta, vaan on oma erillinen tilauksensa. Timanttitilauksen edut eivät koske normaaleja tilauksia.

Miten muokkaan timanttitilausta?

Kirjautumisen jälkeen avautuvalla sivulla näet koko tilauksesi. Voit vapaasti lisätä tai poistaa tuotteita, vaihtaa tuotegrafiikoita, ilmeitä ja tuotteiden lukumääriä tuotetta klikkaamalla. Jos koulullasi/päiväkodillasi on erikoishintoja, ne näkyvät nettikaupassa automaattisesti. Tuotteet, jotka on merkitty sinisellä timantilla, oikeuttavat alennukseen. Voit muokata kaikkien lasten tilauksia samaan aikaan.

Voit myös lisätä tuotteita avaamalla tuotekategorioita pudotusvalikosta. Avattuasi tuotesivun voit valita kuvan, taustagrafiikan, lukumäärän ja mahdolliset muut yksityiskohdat tuotteellesi.

Kun tilauksesi on valmis, valitse "Vahvista tilaus". Näin pääset tarkistamaan tilauksesi ja osoitetiedot sekä vahvistamaan tilauksen. Vahvistamisen jälkeen tilaus siirtyy valmistukseen ja se toimitetaan kotiin yhdessä laskun kanssa. Muista muokata kaikkien lastesi tilaukset ennen vahvistamista. Muuten ne käsitellään, toimitetaan ja laskutetaan erillisinä tilauksina.

Jos tilauksesi on tyhjä, timanttitilauksesi on vahvistettu tai muokkausaika on päättynyt.

Ylös

Tuotteet

Mikä on timanttituote?

Sinisellä timantilla merkityt tuotteet oikeuttavat alennuksiin. Alennukset on sovittu koulun/päiväkodin kanssa ja niitä saa vain timanttitilauksista.

Miten vaihdan ilmeen tuotteeseen?

Klikkaa tuotetta, johon haluat valita ilmeen. Ilmettä voi vaihtaa sivun oikeasta laidasta "Ilme"-otsikon alapuolelta. Alkuperäiseen tilaukseen lisäämiisi tuotteisiin voi vaihtaa eri oppilaiden kuvia valitsemalla oppilaan alasvetovalikosta.

Miten vaihdan tuotteen kappalemäärän?

Klikkaa tuotetta, jonka kappalemäärää haluat muuttaa. Valitse sitten haluamasi kappalemäärä pudotusvalikosta. Jos haluat poistaa tuotteen kokonaan valitsemalla kappalemääräksi 0 kpl. Tiedot päivittyvät ostoskoriin, kun painat ”Päivitä”-nappia.

Toimitus

Sain kuvapaketin kotiini, mutta tilauksestani puuttuu tuotteita.

Erikoistuotteet, kuten mukit, avaimenperät, pöytätaulut ja kuvien suurennokset toimitetaan erillisenä lähetyksenä, joka saattaa saapua eri aikaan kuin perinteiset kuvatuotteet. Kyseiset tuotteet on merkitty tilausvahvistukseen ja laskuun tähdellä *.

Miksi muut ovat saaneet kuvatilauksensa postitse ennen minua, vaikka kuvat otettiin samana päivänä?

Tilaukset siirtyvät valmistukseen vahvistamisjärjestyksessä. Tilauksen voi vahvistaa vain nettikaupassa. Osa asiakkaista kirjautuu nettikauppaan ja vahvistaa tilauksen heti tunnukset saatuaan, osa vasta parin päivän päästä. Osa kirjautuu nettikauppaan muttei vahvista tilausta. Vahvistamaton tilaus siirtyy valmistukseen automaattisesti muokkausajan umpeuduttua.

Ylös

Palauttaminen

Voiko kaikenlaisia tuotteita palauttaa?

Kaikilla tuotteillamme (poislukien digitaaliset kuvatuotteet) on 14 päivän palautusoikeus.

Voinko palauttaa vain osan tuotteista?

Kyllä. Huomaathan, että jos palautat osan tuotteista, et välttämättä ole oikeutettu alennukseen.

Miten lähetän tuotteet takaisin?

Irrota laskussa oleva tarra ja liimaa se kuvakuoressa olevan ikkunan päälle. Voit myös käyttää mitä tahansa muuta kirjekuorta.

  • Palautusosoite on:
    Seppälän Koulukuvat Oy
    Tunnus 5006054
    00003 VASTAUSLÄHETYS
  • Jos tarraa ei ole, kirjoita kuoreen osoitteen lisäksi myös laskun viitenumero.
  • Laita kuoreen tuotteet, jotka haluat palauttaa. Kaikki tuotteet, myös monen kuvan kuva-arkit, on palautettava kokonaisina.
  • Sulje kuori huolellisesti ja toimita lähimpään postilaatikkoon. Postimerkkiä ei tarvita.
Miten maksan pitämäni tuotteet?
  • Maksa eräpäivään mennessä vain ne tuotteet, jotka päätit pitää.
  • Emme lähetä uutta laskua, joten käytä tuotteiden mukana tullutta laskua.
  • Laske yhteen pitämiesi tuotteiden à-hinnat sekä toimituskulut.
Kuvasitte molemmat lapseni. Voinko maksaa molempien koulukuvatilaukset samalla laskulla?

Laskuja tai alennuksia ei voi yhdistää. Jokainen tilaus on maksettava mukana tulleella laskulla.

Saanko tuotteista laskuun merkittyä alennusta, jos pidän vain osan tuotteista?

Laskuun on merkitty, monenko timantilla merkityn tuotteen ostaminen oikeuttaa alennukseen. Jos päätät pitää vähemmän timanttituotteita, menetät laskuun merkityn alennuksen.

Ylös

Eri talouksissa asuvat huoltajat

Lapsen huoltajat asuvat eri talouksissa. Miten molemmat saavat kuvia?

Molempien kannattaa täyttää oma tilauslomake ennen kuvausta. Koululta/päiväkodilta voi pyytää toisellekin vanhemmalle tilauslomakkeen niin molemmat saavat tiedon, kun tilaus on nettikaupassa muokattavissa. Mikäli lomaketta ei ole täytetty, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Kuvien jakaminen sukulaisille ja ystäville

Miten sukulaiset ja ystävät pääsevät nettikauppaan katsomaan kuvia?

Voit jakaa kuvat ”Tilaukseni”-sivulla klikkaamalla kuvien vieressä olevaa nappia ja antamalla sähköpostiosoitteet. Älä koskaan lähetä omia kirjautumistietojasi eli sähköpostiosoitettasi ja salasanaasi muille. Linkin saaneet sukulaiset voivat kirjautua omilla tiedoillaan ja tehdä halutessaan oman tilauksen. Timanttitilauksen edut eivät koske linkin saaneita sukulaisia.

Sähköpostia ei tullut

En saanut sähköpostia. Mitä tehdä?

Jos lähettämämme sähköpostiviestit eivät tule perille, tarkista:

  • onko sähköpostilaatikkosi luullut viestiä roskapostiksi
  • onko sähköpostilaatikkosi täynnä
  • onko sähköpostiosoitteesi kirjoitettu oikein. Löydät tietosi nettikaupan Omat sivuni -osiosta. Jos et pääse kirjautumaan sisään, löydät kirjautumistietosi myös lähettämästämme tekstiviestistä.

Muissa tapauksissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Ylös