Ohjeet

Apua ja ohjeita




Nettikauppa

Miten pääsen kirjautumaan nettikauppaan?

Saitko sähköpostiviestin?

Löydät nettikauppamme osoitteesta:seppalankoulukuvat.fi
Uuden salasanan saat tilattua sähköpostiisi nettikaupan kohdasta: Tarvitsetko salasanan?
Sisäänkirjautumisen jälkeen -> tarkista yhteystietosi

Saitko oppilaskoodin tekstiviestillä?

Löydät nettikauppamme osoitteesta:seppalankoulukuvat.fi
Pääset kirjautumaan oppilaskoodilla nettikaupan kohdasta: Kirjaudu oppilaskoodilla
Sisäänkirjautumisen jälkeen -> tarkista yhteystietosi

Sähköpostiosoite ja luomasi salasana toimivat sisäänkirjautumistunnuksina, ja voit kirjautua niillä nettikauppaamme myöhemminkin.


En saanut sähköpostia, enkä tekstiviestiä kuvauksen jälkeen

Viesti lähetetään n. 1–2 viikon kuluttua kuvauksen päättymisestä. Huomioi, että kuvaus voidaan järjestää useampana päivänä, jolloin viestin lähettäminen lasketaan viimeisestä kuvauspäivästä.

Viesti lähetetään koko luokalle/ryhmälle yhtä aikaa.

Kannattaa myös tarkistaa, ettei sähköposti ole päätynyt roskapostikansioon tai muuhun suodatettuun alikansioon (esim. tarjoukset).

Annettua sähköpostiosoitetta EI LÖYDY järjestelmästämme. Tarkista onko käyttäjätilisi luotu jollain toisella sähköpostiosoitteella.

Tarkista, ettei sähköpostilaatikkosi ole täynnä vaan pystyy vastaanottamaan uusia viestejä.
Varmista, ettet ole estänyt lähettäjää: support@ tai nettikauppa@koulukuvat.com

Olethan asiakaspalveluumme yhteydessä, mikäli et löydä meiltä lähetettyä sähköpostiviestiä.


Mistä saan salasanan?

Voit tilata uuden salasanan nettikauppamme kohdasta Tarvitsetko salasanan?


Otitte kuvat kaikista lapsistani. Näkyvätkö kaikkien lasten kuvat samassa paikassa?

Mikäli olet antanut (tai täyttänyt) kaikkiin tilauslomakkeisiin tai sähköisiin ilmoittautumisiin saman tilaajan nimen ja sähköpostiosoitteen, pystymme liittämään kaikkien lastesi tilaukset kyseiseen kirjautumistunnukseen. Mikäli nettikaupassa ei näy kaikkia jo kuvattuja lapsia, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.


Miksi otettua ryhmäkuvaa tai kaverikuvia ei näy nettikaupassa?

Saitko linkin nettikauppaamme lapsen huoltajalta?

Linkin kautta on mahdollista tehdä tilauksia oppilaan/lapsen/urheilijan muotokuvista. Tietosuojasta johtuen kaveri- tai ryhmäkuvia ei voi jakaa linkin vastaanottajalle.


”Jaa Kuvat” eli kuvien jakaminen sukulaisille ja ystäville. Mitä se tarkoittaa?

Voit lähettää kuvien tilausluvan klikkaamalla kuvien vieressä olevaa ”Jaa kuvat” -nappia ja antamalla ystäviesi sähköpostiosoitteet. Tarkista, että sähköpostiosoitteet ovat oikein. Älä koskaan lähetä omia kirjautumistietojasi eli sähköpostiosoitettasi ja salasanaasi muille.

Linkin saaneet sukulaiset/ystävät voivat kirjautua omilla tiedoillaan ja tehdä halutessaan oman tilauksen omaan osoitteeseensa. Linkin vastaanottaja ei ole oikeutettu tilaamaan kuvia alennettuun hintaan. Tietosuojasta johtuen kaveri- tai ryhmäkuvia ei voi jakaa linkin vastaanottajalle.


Tilauksen muokkaaminen

Ostoskorissa on valmiina tuotteita

Ostoskorissa olevat tuotteet ja niiden kappalemäärä näkyvät nettikaupan Tilaukseni-sivulla sekä oikeassa yläkulmassa Ostoskori-kuvakkeen kohdalla.
Tuotteen voi poistaa ostoskorista vaihtamalla kappalemääräksi 0 kpl tai klikkaamalla harmaasta rastista.
Tuotteen grafiikkaa, sävyä ja ilmettä voi muuttaa Muokkaa -tekstin ja kynän kuvakkeesta.
”PÄIVITÄ” -nappi tallentaa tekemäsi valinnat.

Muita tuotteita löydät muun muassa: Kuvat, Kortit, Lahjatuotteet, Kaikki -otsikoiden alta.

  • Valitse tuote klikkaamalla sitä
  • Valitse oppilas, jonka kuvista haluat tilata
  • Valitse ilmenumero, sävy ja kappalemäärä
  • Lisää -napista tuote siirtyy ostoskoriin
  • Jos haluat saman tuotteen kahdella eri valinnalla, lisää molemmat tuotteet erikseen ostoskoriin ja tee valinnat erikseen.

Ostoskori on tyhjä

Tilattavia tuotteita löydät muun muassa: Kuvat, Kortit, Lahjatuotteet, Kaikki -otsikoiden alta.

  • Valitse tuote klikkaamalla sitä
  • Valitse oppilas, jonka kuvista haluat tilata
  • Valitse ilmenumero, sävy ja kappalemäärä
  • Lisää -napista tuote siirtyy ostoskoriin
  • Jos haluat saman tuotteen kahdella eri valinnalla, lisää molemmat tuotteet erikseen ostoskoriin ja tee valinnat erikseen.

Kun tilauksesi on valmis, valitse "Vahvistamiseen". Näin pääset tarkistamaan tilauksesi ja osoitetiedot sekä vahvistamaan tilauksen. Tarkistathan tilauksesi huolellisesti, koska vahvistuneen tilauksen sisältöä ei voi muuttaa. Voit valita maksutavaksi verkkomaksun tai laskun. Vahvistamisen jälkeen tilaus siirtyy valmistukseen ja se toimitetaan suoraan kotiin. Muista muokata kaikkien lastesi tilaukset ennen tilauksen vahvistamista.


VIDEO: Näin muokkaat tilausta nettikaupassa

Huom! Tekstitykset löytyvät usealla kielellä.




Tilaus

Pitääkö minun käydä nettikaupassa, jotta saan koulu-, päiväkoti- tai urheilukuvat?

Tilaus kannattaa muokata haluamakseen nettikaupassamme tarjousaikana. Huomioithan, että tarjoushinta on voimassa vain kerran tarjouksen voimassaoloaikana (aika näkyy nettikaupassa kohdassa ”Tilaukseni”). Tarkistathan tilauksesi huolellisesti, koska vahvistuneen tilauksen sisältöä ei voi muuttaa. Tämän jälkeen kuvia voi tilata normaalihinnoin.

Mikäli tilausta ei vahvista tarjousaikana, tutustumiskuvat voidaan sopimusehtojen mukaisesti toimittaa kotiin nähtäväksi. Tuotteillamme on 14 päivän palautusoikeus (digikuvilla ei ole vaihto- tai palautusoikeutta).

Voit tarkistaa nettikaupassa kohdasta ”Tilaukseni”, mitä vahvistamattomalle tilauksellesi tapahtuu. Kuvien alapuolella on ilmoitettu:

Nämä tuotteet vahvistuvat automaattisesti muokkausajan umpeuduttua / Nämä tuotteet peruuntuvat muokkausajan umpeuduttua.


Lapsella on kaksi kotia. Miten molemmat huoltajat saavat tilattua otettuja kuvia?

Molempien huoltajien kannattaa täyttää oma tilauslomake tai tehdä sähköinen ilmoittautuminen ennen kuvausta. Koululta/päiväkodilta/seuralta voi pyytää toisellekin vanhemmalle tilauslomakkeen, silloin molemmat saavat tiedon, kun kuvat ovat esikatseltavissa ja tilaus muokattavissa nettikaupassamme. Mikäli lomaketta ei ole täytetty, ota yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse.


Sain tilausvahvistuksen, mutta en muista tilanneeni

Kuvausta varten on täytetty lomake tai siihen on ilmoittauduttu sähköisesti, jonka pohjalta alustava tilaus on luotu.

Tuotteillamme on 14 päivän palautusoikeus (digikuvilla ei ole vaihto- tai palautusoikeutta).

Tilausehtomme noudattavat kuluttajaviranomaisten suosituksia. Koulukuvien tilaamiseen ei liity minkäänlaista pakkoa.

Jatkossa kannattaa kirjautua nettikauppaamme jo muokkausaikana, jolloin kuvatilausta on mahdollista muuttaa haluamakseen ennen tuotteiden valmistusta.


Onko kuvien tilaaminen pakollista?

Tilausehtomme noudattavat kuluttajaviranomaisten suosituksia. Koulukuvien tilaamiseen ei liity minkäänlaista pakkoa. Ennen kuvausta huoltajat täyttävät lomakkeet tai ilmoittautuvat sähköisesti, jonka pohjalta alustava tilaus luodaan. Kuvauksen jälkeen, viestin saatuaan, huoltajat voivat kirjautua nettikauppaan ja muokata tilausta vapaasti: lisätä tai poistaa tuotteita. Tuotteillamme on 14 päivän palautusoikeus (digikuvilla ei ole vaihto- tai palautusoikeutta).


Mikä on tarjoushintainen tilaus? Entä mikä on normaali tilaus?

Tarjoushintainen tilaus on lomakkeeseen tai sähköiseen ilmoittautumiseen perustuva ensitilaus. Tilausta voi muokata muokkausaikana (ilmoitettu lähettämässämme viestissä).

Normaali tilaus on tarjoushintaisen tilauksen vahvistamisen tai muokkausajan umpeutumisen jälkeen tehty tilaus. Myös kaikki sukulaisten/ystävien tekemät tilaukset ovat normaaleja tilauksia. Normaali tilaus ei korvaa tarjoushintaista tilausta, vaan on oma erillinen tilauksensa. Tarjoushintaisen tilauksen edut eivät koske normaaleja tilauksia.


Miksi sama kuvapaketti voi olla eri hintainen eri kouluissa?

Kuvapaketin lopulliseen hintaan vaikuttavat koulun koko, sopimuksen kesto ja järjestelykorvauksen maksutapa. Jos järjestelykorvaus siirretään osittain tai kokonaan alennukseksi kuvapakettiin, on kuvapaketin hinta pienempi kuin tapauksissa, joissa järjestelykorvaus maksetaan rahana kuvauksen tilaajan tilille.




Toimitus

Tuotteiden toimitus

Erikoistuotteet, kuten mukit, avaimenperät, pöytätaulut ja kuvien suurennokset toimitetaan erillisenä lähetyksenä, joka saattaa saapua eri aikaan kuin perinteiset kuvatuotteet.

Kyseiset tuotteet on merkitty tilausvahvistukseen ja laskuun/saatteeseen tähdellä *.

Miksi muut ovat saaneet kuvatilauksensa postitse ennen minua, vaikka kuvat otettiin samana päivänä?

Tilaukset siirtyvät valmistukseen vahvistamisjärjestyksessä. Osa asiakkaista kirjautuu nettikauppaan ja vahvistaa tilauksen heti viestin saatuaan, osa vasta lähempänä muokkausajan päättymistä.




Palauttaminen

Voiko kaikenlaisia tuotteita palauttaa?

Tuotteillamme on 14 päivän palautusoikeus (digikuvilla ei ole vaihto- tai palautusoikeutta).

Kaikki tuotteet, myös monen kuvan kuva-arkit, on palautettava kokonaisina.


Voinko palauttaa vain osan tuotteista?

Kyllä.

Jos kuvien mukana on toimitettu lasku, vähennä palautuksen osuus laskun loppusummasta. Maksa jäljelle jäänyt summa eräpäivään mennessä, alkuperäisen laskun tiedoilla.

Riippuen maksutavasta, rahat palautuvat suoraan tilillesi tai saat sähköpostiisi hyvityslinkin. Viestin lähettäjänä on Visma.


Miten lähetän tuotteet takaisin?

Irrota laskussa kiinni oleva tarra ja liimaa se kuvakuoressa olevan ikkunan päälle. Voit myös käyttää mitä tahansa muuta kirjekuorta.

Ilmainen palautusosoite on:
Seppälän Koulukuvat Oy
Tunnus 5006054
00003 VASTAUSLÄHETYS

Jos tarraa ei ole, kirjoita kuoreen osoitteen lisäksi myös laskun numero.

Laita kuoreen tuotteet, jotka haluat palauttaa. Kaikki tuotteet, myös monen kuvan kuva-arkit, on palautettava kokonaisina.

Sulje kuori huolellisesti ja toimita lähimpään Postin postilaatikkoon. Postimerkkiä ei tarvita.


Miten maksan pitämäni tuotteet?

Vähennä laskun loppusummasta palauttamiesi tuotteiden hinta.

Maksa jäljelle jäävä summa eräpäivään mennessä, tuotteiden mukana tulleella laskulla.

Tilauksen voi maksaa myös verkkomaksuna tilausta vahvistaessa.




Lasku

Laskujen yhdistäminen

Kahden tai useamman laskun tietoja ei voi yhdistää.

Jokaisessa laskussa on oma viitenumeronsa, jonka avulla maksusi kohdistetaan oikealle laskulle.


Eräpäivän siirto

Jos tarvitset maksuaikaa, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme mielellään jo ennen eräpäivää tai heti mahdollisen maksumuistutuksen saatuasi.

Kerro viestissä laskunnumero sekä toivomasi uusi eräpäivä. Emme veloita eräpäivän siirrosta lisämaksua.

Maksumuistutuksen lähettämisestä veloitamme 5 €/muistutus.




Reklamaatio

Mikäli sinulla on huomautettavaa lähetyksestä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@koulukuvat.com mahdollisimman pian.:

  • Laita viestin aiheeksi/otsikoksi REKLAMAATIO.
  • Kirjoita viestiin huomautuksen syy mahdollisimman tarkasti.
  • Kerro myös lapsen nimi, koulun/päiväkodin nimi sekä luokkatunnus/ryhmä.



Tuotteet

Värierot tuotteissa

Miksi valokuvien ja kuvatuotteiden värit eroavat toisistaan?

Valokuvat ja kuvatuotteet valmistetaan erilaisilla painomenetelmillä, joten värit saattavat toistua eri tavalla painotuotteesta riippuen. Valokuvat valmistetaan aidolle valokuvapaperille, kuvatuotteiden (esim. mukit) valmistuksessa hyödynnetään sublimaatiotekniikkaa.

Molemmissa valmistusmenetelmissä on huomioitu laadun lisäksi erityisesti painojäljen kestävyys lopullisessa tuotteessa: valokuvamme kestävät oikein säilytettynä 100 vuotta. Myös sublimaatiolla painetut kuvatuotteet kestävät hyvin pesua ja kulutusta.




Kuvauksesta sopiminen

Miten teen tarjouspyynnön?

Tarjouspyynnön voi jättää puhelimitse, sähköpostitse tai www-sivujemme kautta. Löydät yhteystietomme Ota yhteyttä -osiosta. Tulemme myös mielellämme paikan päälle esittelemään kuvavalikoimaamme ja kartoittamaan kuvaustoiveenne ennen tarjouksen jättämistä.

Kuka vastaa kuvausjärjestelyistä koululla?

Yleensä koulu nimeää yhteyshenkilön omasta henkilökunnastaan. Toimitamme vastuuhenkilölle tarkat ja käytännönläheiset ohjeet, mitä kuvauspäivää varten on tehtävä. Ennen kuvauspäivää kuvaaja käy vielä vastuuhenkilön kanssa kuvaussuunnitelman läpi.

Milloin kuvataan?

Silloin, kun teille sopii! Pääsääntöisesti koulukuvaukset tehdään syyslukukauden aikana, mutta muukin ajankohta on mahdollinen.

Mikä on järjestelypalkkio?

Järjestelypalkkio on korvaus siitä ylimääräisestä työstä, jonka kuvaus aiheuttaa koululle ja se kattaa tilavuokran, siivouksen ja muut käyttökulut. Korvaus maksetaan rahana tai se annetaan hyvityksenä osittain tai kokonaan kuvien hinnassa. Opetushallituksen ohjeen mukaan järjestelypalkkio ei saa olla tavaraa, eikä sitä tule sisällyttää kuvaussopimukseen siten, että siitä tulisi koulun henkilökunnalle, oppilaille tai heidän huoltajilleen henkilökohtaista etua.


Kuvataanko kaikki lapset?

Kuvaamme kaikki oppilaat, joilla on täytetty ja allekirjoitettu lomake tai sähköinen ilmoittautuminen, riippumatta siitä, tilaavatko huoltajat kuvia vai eivät.


Mitä tapahtuu, jos oppilas on kuvauspäivänä poissa koulusta?

Oman luokan ryhmäkuvan voi tilata

Mikäli täytetty lomake on palautettu jo ennen kuvausta, laitamme otetun ryhmäkuvan teille nettikauppaan tilattavaksi, vaikka lapsi ei siinä olisikaan. Usein lomakkeet kerätään pari päivää ennen kuvausta, jolloin asiakas saa viestin, vaikka lapsi olisi poissa kuvauspäivänä.

Täydennyskuvauspäivät/ pop up -kuvaukset

Järjestämme paikkakunta- ja koulukohtaisia täydennyskuvapäiviä tarpeen mukaan.

Koko perheelle avoimista pop up -kuvauksista ilmoitamme uutiskirjeen lisäksi Seppälän Koulukuvien Facebook sekä Instagram -sivuilla.

Erikseen järjestetyissä kuvauksissa sopimushinnat eivät ole voimassa.




Sähköinen ilmoittautuminen

Joissain kuvauksissa on käytössä sähköinen ilmoittautuminen. Tällöin voit ilmoittautua kuvaukseen sähköisesti ainoastaan, mikäli olet saanut kuvaustunnuksen koululta/päiväkodilta seuralta/ kuvaajalta.

  • Löydät sähköisen ilmoittautumisen nettikaupan etusivulta kohdasta ”Sähköinen ilmoittautuminen”
  • Ajanvaraus: useampi eri tapa. Saat koululta/päiväkodilta/seuralta erillisen ohjeen.
  • Miten perun ajanvarauksen?
    Kirjaudu nettikauppaan, sieltä löydät kaikki sähköisesti ilmoittautuneet henkilöt. Valitse 'Muokkaa ajanvarauksia' -linkkiä tehdäksesi muutoksia ajanvaraukseen.
  • Miten perun kuvaukseen ilmoittautumisen?
    Kirjaudu nettikauppaan, sieltä löydät kaikki sähköisesti ilmoittautuneet henkilöt. Valitse 'Muokkaa'-linkkiä tehdäksesi muutoksia henkilön ilmoittautumiseen. Voit muuttaa nimeä, ryhmää, kaverikuvan tietoja tai poistaa koko ilmoittautumisen.




Evästeet

Tällä sivustolla käytetään väliaikaisia evästeitä eli istuntoevästeitä. Istuntoeväste on tekstitiedosto, joka häviää automaattisesti, kun selain suljetaan. Käytämme evästeitä sisäänkirjautumiseen sekä helpottamaan ja nopeuttamaan tilauskokemusta.

Kuinka otan käyttöön evästeet (cookies) ja Javascriptin webbiselaimessani?

Nettikaupassamme käytetään Javascriptiä ja evästeitä kuvatilauksen sujuvuuden ja tehokkuuden takaamiseksi.

Evästeet ja Javascript otetaan käyttöön eri tavoilla käytössä olevasta webbiselaimesta riippuen. Seuraavat linkit opastavat, miten eväste- ja Javascript-asetuksia hallitaan yleisimmissä webbiselaimissa.

Evästeet:
Internet Explorer: http://windows.microsoft.com/fi-fi/internet-explorer/delete-manage-cookies#ie=ie-11
Firefox: https://support.mozilla.org/fi/kb/evasteiden-paalle-ja-poiskytkeminen
Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=fi

Javascript:
Internet Explorer: https://support.microsoft.com/en-us/help/3135465/how-to-enable-javascript-in-windows
Firefox: https://support.mozilla.org/fi/kb/javascript-asetukset?redirectlocale=en-US&redirectslug=JavaScript
Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/114662?hl=fi